HÅPPAN ÄR MASKOT FÖR ORDKONSTEN. ORDKONST = FANTASI och MAGI!



Om du vill veta mera, gå in på http://www.ordkonst.fi/



I denna blogg skriver Håppan om sina fantasifulla tankar, idéer och äventyr, HÄNG MED!

tisdag 20 december 2011

Var är Kung Vinter?

Idag har jag sökt och sökt. Jag lovar att jag har gjort mitt yttersta för att hitta vintern och snön. På vägen, någonstans mellan  höger och vänster, träffade jag på Lucia, hennes tärnor och stjärngossar. Lucia var också mycket fundersam på varför Kung Vinter dröjer så.....
Runt hörnet stod Vädergubben med sin Madame Prognos. De försökte dansa tango men det såg mest ut som lätt-kajenka. Madame Prognos ursäktade sig hela tiden - trots det steg Vädergubben henne på tårna på nytt och på nytt. Jag harklade mig försiktigt för att ställa frågan - När blir det vinter?
Men det borde jag inte ha gjort.
För ni kan inte ana hur ledsen Madame Prognos blev. Hon började stortjuta. Vädergubben försökte trösta henne med Solsken och Regnbågen, men ingenting hjälpte. Han tittade litet strängt på mig och drog mig litet avsides för att viskande förklara,
- Stackars Madame, det enda folk vill veta är när snön skall komma. Madame är desperat, hon har försökt alla trix och knix. Men hon vet inte....hon kan inte svaret och det är det som gör henne så ledsen. Aldrig under tidigare år har Kung Vinter hållit sig så envist borta. Fastän Madame Prognos skickat inbjudan efter inbjudan till stora Snöfesten och till Vinterkristallfesten, så inte ett knyst. Madame är så orolig....hon tror att hon kanske hamnat i onåd hos kungen...Jag försökte litet pigga upp henne med dans....men nu vet jag inte mera vad jag skall ta mig till...
***
Madame Prognos grät tills hon somnade av utmattning. Jag lovadeVädergubben att försöka leta rätt på Kung Vinter....
Snälla du!? Kan du också hjälpa mig att leta?!