HÅPPAN ÄR MASKOT FÖR ORDKONSTEN. ORDKONST = FANTASI och MAGI!



Om du vill veta mera, gå in på http://www.ordkonst.fi/



I denna blogg skriver Håppan om sina fantasifulla tankar, idéer och äventyr, HÄNG MED!

torsdag 20 oktober 2011

Blixt och utan ljus

 I natt vaknade jag alldeles plötsligt med ett ryck! Det var mörkt som i säcken. Det enda jag hörde var regnets smattrade mot plåttaket och vinden som ven i husknutarna. Jag rös till för det hela kändes med ens en aning kusligt. Jag funderade en stund om jag hade drömt något som väckte mig...men nej mitt huvud ekade tomhet. Jag beslöt mig för att gå och dricka ett glas vatten. Mörkret var påträngande när jag kravlade mig ur min lilla koj och fumlade efter kontakten till lampan. Jag hittade den och knäppte på men ingenting hände... vad nu då??? I samma stund blixtrade det till av ljus så att hela mitt rum lystes upp för en blixtdelssekund! Knäppet efteråt hördes en otrolig knall, ett dunder -liksom en explosion! Mina ögonfransar reste sig av skräck. ÅSKA, BLIXT och DUNDER! 
Min natt hade på en sekund förvandlats till ett äventyr. Jag visste ju precis att det var mig åskan var ute efter, mig som blixten väntade på.
Jag rusade ut i tamburen och grabbade tag i oljerocken i bara farten. Nu var det bråttom, bråttom! Jag rusade iväg som en katapult mot Månskensgläntan. Hoppas jag inte är för sen, hoppas, hoppas intalade jag mig själv medan jag sprang.....
Där stod hon i gläntan! Blixtens barn! I samma veva som jag anlände inledde hon sin dans. Det var otroligt vackert, som tusen eldar och stjärnornas fyrverkeri. Samtidigt Blixtens barn dansade berättade hon om sitt land och om sin mor Xilla, om ljusets källa och om blixtens helande kraft. Jag visste inte att blixtens uppgift är att föda snilleblixtar och att det vid varje åskväder och vid varje blixt skickas iväg miljontals IDEÉR runt jordklotet att snappas upp av oss Människor och Håppor!
Mina kära vänner! Vi behöver med andra ord inte gå omkring och grubbla och försöka hitta på en massa, det är bara att SNAPPA UPP en idé som redan flyger omkring!

Inga kommentarer: