HÅPPAN ÄR MASKOT FÖR ORDKONSTEN. ORDKONST = FANTASI och MAGI!



Om du vill veta mera, gå in på http://www.ordkonst.fi/



I denna blogg skriver Håppan om sina fantasifulla tankar, idéer och äventyr, HÄNG MED!

torsdag 24 november 2011

Brukar du tänka på tiden?
Eller på vad tid är?
Jag tycker det är ganska spännande att tiden alldrig är stilla, att den hela tiden slingrar sig, lunkar, går, ilar eller blint rusar fram i rekordfart. Tänk att någonting som är så systematiskt och förutbestämt som år, månader, veckor, dagar, timmar, minuter och sekunder ändå kan te sig så olika för oss människor.
Men det är frågan om upplevelsen. Hur upplever jag min tid eller tiden i tiden......
Jag undrar om vi skulle finnas ifall det inte fanns tid?

Nej, nu blir jag alldeles yr i knoppen när jag börjar tänka så där krumeluriskt och kryptiskt.

Det bästa jag ändå vet med tid är tidshopp. Det är urkul att ta sig ett jättehopp tillbaka till t.ex.medeltiden och leva bland riddare och prinsessor och häxor och drakar. Eller att smyga iväg till Jordens födelse(det är mäktigt kan jag berätta). Man kan kika in hos författare och andra stora historiska personligheter och lära sig ett och annat. Ibland kollar jag på städer och hur de har förändrats på t.ex. 200 år. Det är nog otroligt vad som har hänt de senaste 200 åren om man tänker på hela jordens ålder (5miljarder år).
Ibland ser jag tråkiga saker som människan har förstört i sin framfart i naturen. Det gör mig ledsen.
Men för det mesta har jag det bara kul i "Förr i tiden".

Inga kommentarer: