HÅPPAN ÄR MASKOT FÖR ORDKONSTEN. ORDKONST = FANTASI och MAGI!



Om du vill veta mera, gå in på http://www.ordkonst.fi/



I denna blogg skriver Håppan om sina fantasifulla tankar, idéer och äventyr, HÄNG MED!

lördag 26 november 2011

Lilla Jul

Pepparkaksdoft.....
Idag har jag bakat pepparkakor hela halva långa dagen! Jag är så lycklig för varenda vrå i mitt lilla hus doftar pepparkaka. Precis innan skymningen kom tog jag ett HÅPP ut i granskogen för att söka rätt på min lilla vän Granflickan. Vi hade bestämt träff vid lilla bäcken och där stod hon redan och väntade, min lilla näpna Granflicka i kjol så granngrön, precis som i fjol. Hon neg och tog min hand sen så dansade vi hela vägen hem.
Jag hade dekorerat pepparkakorna med färggranna glasyrer, strössel, glansbilder och vackra band. Granflickan hoppade av förtjusning medan jag klädde henne med alla pepparkakor.
Prick klockan sex knackade det på dörren och där stod Ordkonsttrollet!
Han hade med sig ett ljus som vi tände och satte som krona på Granflickans huvud. Hon var så vacker. Sedan började vår färd genom skogen. Granflickan gick först och lyste upp vägen, vi kom gående tätt efter henne och sjöng stämningsfulla visor vi hittade på i stunden. Alla djuren, växterna och alla väsen i skogen stannade upp och höll andan och lyssnade i skuggorna. En del kom ända fram för att få sig en glimt. Varje litet musbarn eller björn- eller trollunge som kom springande när de hörde oss fick välja en pepparkaka ur Granflickans kjol. Vi gick omkring hela natten ända tills alla pepparkakorna var utdelade och ljuset hade brunnit ut. Då lade vi oss i den mjuka mossen och blickade tyst och lyckligt upp mot den strålande stjärnhimlen.

2 kommentarer:

Lotta sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lotta sa...

Åj vad fint det måste ha varit och Granflickan måste verkligen ha varit vacker...!

Jag har bakat jultårtor idag på självständighetsdagen och kanske jag blir bjuden på bal i trollskogen, vem vet :) Då ska jag bjuda på jultårtor i stället!