HÅPPAN ÄR MASKOT FÖR ORDKONSTEN. ORDKONST = FANTASI och MAGI!



Om du vill veta mera, gå in på http://www.ordkonst.fi/



I denna blogg skriver Håppan om sina fantasifulla tankar, idéer och äventyr, HÄNG MED!

lördag 24 mars 2012

Tentamus och Sanningens sal

Konstiga saker och ting kan hända och händer när man minst anar det. Som till mig igår, när jag var ute i trådskogen och klängde och svängde i garnlianerna. Då plötsligt i en härlig svingeliding förlorade jag greppet och föll! Iiiiiiii!!Vad det ilade i magen. Men jag landade smidigt i mjuk mossa med en kullebyta. Jag rullade vidare av bara farten, ner för en kulle tills jag stannade framför en liten dörr. En svart dörr till ett litet grönt hus utan fönster. Ja-ha, tänkte jag och tryckte på en röd knapp som jag trodde var dörrklockan.....men i det samma föll jag ner genom en lucka i marken, ner i en stor och mjuk fåtölj som nästan svalde mig. När jag hämtat mig en aning av denna överraskning tittade jag mig försiktigt omkring. Inte ett skvatt såg jag där ute i mörkret som omgav mig och den mjuka fåtöljen. Det kändes nästan som att fåtöljen kunde befinna sig mitt ute i rymden, det var så tyst och stilla. Ändå fick jag en litet obehaglig känsla av att någon kanske följde med varje liten rörelse som jag gjorde. Jag tog mod till mig och viskade försiktigt...-Någon där?.....
I det samma jag uttalat orden tändes en megastor TV skärm framför mig. Med megastor menar jag gigantisk! Som en hel vägg! Mina ögon höll på att hoppa bort från sina antenner!
Sedan visades en film om mig!
Hur jag hade vaknat på morgonen och kliat mig på näsan. Hur jag hade hoppat in i mina skor och hur jag håppat iväg till trådskogen, svängt i lianerna och hamnat just där jag satt just nu.
En röst började tala ur TV skärmens högtalare;
-Välkommen till TENTSTUDION Håppan! Jag heter Tentamus och det här är Sanningens sal.Du sitter nu i "Heta stolen". Snart kommer vi att ställa några frågor till dig. Din uppgift är att svara på frågorna. Enkelt eller vad? Innan vi börjar...-Har du några frågor?
-Öhhh......?
-BRA, inga frågor. Då BÖRJAR VI, dundrade Tentamus.
En trumvinjett ekade genom luften och tystnade. På skärmen dök ett stort blinkande frågetecken upp.
En flickröst frågade :
VAR BOR DU?
-Öhh, jag bor litet här och där men för det mesta i min lilla stuga i Trollskogen. Adressen är okänd. Ibland har till och med jag svårt att hitta hem. Det är precis som att min lilla stuga skulle ha fötter eller hjul och  att det flyttar på sig och leker kurragömma med mig ibland.
VAD HETER DU I EFTERNAMN? fortsatte flickrösten.
- Jag heter bara Håppan. Håppan i förnamn och Håppan i efternamn. Allt i ett paket!
TACK HÅPPAN!
Flickrösten försvann och Tentamus röst dök upp på nytt.
-Det var allt för denna gång Håppan. Men du kan vara säker på att vi hörs igen. Det finns så många obesvarade frågor ännu. Hej då!
En ny trumvinjett fyllde rummet och TV skärmen slocknade.
I det samma kände jag hur någonting lyfte upp mig i luften. Jag blundade för det ilade i min mage igen. När jag öppnade mina ögon igen så gissa vart jag kommit?!
Till glassbaren! HÄRLIGT! För efter det jag just varit med om kände jag att jag verkligen behövde och förtjänade en stor, stor glassportion.

Inga kommentarer: