HÅPPAN ÄR MASKOT FÖR ORDKONSTEN. ORDKONST = FANTASI och MAGI!



Om du vill veta mera, gå in på http://www.ordkonst.fi/



I denna blogg skriver Håppan om sina fantasifulla tankar, idéer och äventyr, HÄNG MED!

måndag 17 juli 2017

Spänningen stiger , resdag 2 forts.

Det är sen kväll när jag skriver detta. Men kunde helt enkelt inte låta bli.
Denna dagen har varit så speciell, så oförutsägbar.
Jag och Flygar-Felix kom alltså fram till denna sköna gröna ö som heter
Landet för den som söker.
Tänk vilken mitt i prick navigering(eller slump(jag vet inte riktigt hur Flygar-Felix kompassmagkänsla fungerar))!
Vi som är ute och söker. Efter MÄSTER och efter litet annat ditt och datt. Framförallt efter upplevelser! Och nu är jag sprickfärdig av alla nya upplevelser!
Alltså, vi landade på en grön äng var det betade nån slags kreatur som såg ut som att vara en blandning mellan en get och en gris. De var skära till färgen, långhåriga med tryne och knorr...och horn... Ni kanske kan förställa er hur konstiga de såg ut. Dessutom nynnade deras magar på en melodi medan de åt av gräset. Jag kunde bland annat urskilja " jag tror, jag tror på sommaren"!!
Nåja, en av getgrisarna verkade ta större notis av vår entré och kom sakta fram till oss. När den stod en meter ifrån oss började denntnna på melodin " räck mig din hand, vi har samma väg att gå" och så vände den på klacken och började gå uppför berget vi stod nedanför. Den stannade och nickade med huvudet att vi skulle följa efter.
Getgrisen förde oss upp på berget och fram till det stora, stora slottet och slottsporten. Där knackade han på med sina horn. Snart hördes steg bakom och en liten röst som sa:
- Ja, jag kommer, jag kommer!
Porten gick upp och där stod den mest förtjusande lilla varelse.
Hon tittade på oss, nickade till getgrisen och steg pt sidan och sa:
- Välkomna! Välkomna till Slottet för den som vill hitta!
Vi följde efter denna varelse som såg ut att vara en blandning mellan en  älva, ett troll och en tomte. Hon var väldigt vacker med gyllene hår. Hon hade stora spetsiga öron, hon var klädd i finaste sammet och gick så tyst att det inte hördes ett knyst. I sin hand bar hon på sin svans.

Hon förde oss genom otaliga rum, uppför trappor och nerför trappor, genom stora salar och trånga tornrum tills hon kom fram till ett rum med ett stort fönster ned utsikt över det oändliga havet och solnedgången därutanför. De enda möblerna i rummet var ett stort skrivbord och en stol. Ovanpå skrivbordet fanns den tjockaste och största boken jag någonsin skådat.
Varelsen satte sig i stolen och sa:
- Jag heter Velia-Ofelia och jag bor och härskar på denna ö. Ni är hjärtligt välkomna hit för att söka och finna det som väntar er. Men först måste ni bli inskrivna i gästboken.

Kan ni fatta!!! Jag tänkte nästan hoppa ur mina skor i ren spänning!!! Någonting väntar på oss här på denna ö!!! Jag såg att Flygar-Felix också blinkade till några extra gånger. Jag kan inte förstå hur han kan vara så kolugn. Jag måste verkligen hela tiden sätta band på mig själv för att inte rusa omkring och slå volter och kullerbyttor i ren förtjusning.

Efter inskrivningen förde Velia-Ofelia oss till ett sovrum och sa att vi ses i morgon.
Då kände både jag och Flygar-Felix hur hungriga vi var. Som tur hade jag packat ner det knäckiga brödet. Det smakade himmelskt!

Jag ser så fram emot morgondagen! Nu ska jag och Flygar-Felix berätta varsin godnattsaga och så blir det toti-aj-aj...
Godnatt!

Inga kommentarer: